ANKETA

Hlasuj


Zatáčky

Zatáčky máme v zásadě 3 druhy – ty, kterým se poloměr postupně zvětšuje, zůstavá stejný a zmenšuje (tzv. psí zatáčky). Pro všechny platí, že do zatáčky se vjíždí takovou rychlostí, jakou se bude projíždět. Při intenzivním brzdění a zrychlování v zatáčce se může stát, že si poprvé (bohužel asi nechtěně) zadriftujete.

Vysvětlení proč se smyky vyskytují hlavně v zatáčkách je pak v kapitole teorie – mechanika pohybu.

Pokud však budete muset brzdit, je nutné ZLEHKA, používat více zadní brzdu a opravdu si dávat pozor na smyk. Při průjezdu zatáčkou se pohled soustředí tak, aby bylo možné zatáčku co nejlépe přečíst – tj. co nejdále do zatáčky, proto je nutné držet hlavu i při náklonu ve svislé poloze. Specifické jsou průjezdy psí zatáčkou. Tam je buď nutné brzdit anebo v lepším případě ji odhadnout a vjet už takovou rychlostí, která umožní bezpečné projetí i v místě s nejmenším poloměrem. Pokud tedy není vidět celý průběh zatáčky, je lepší počítat s možností, že se bude zatáčka tzv. zavírat.

Brzda

 

 

Nejčastější příčiny potíží v zatáčce (aneb čemu se vyvarovat):

  • nepřiměřená rychlost v zatáčce – špatný odhad poloměru zatáčky
  • necitlivé brzdění a smyk, popř. ztráta rovnováhy
  • leknutí z nepředvídaného profilu zatáčky
  • přehlédnutí překážek nebo nečistot na silnici

Když jede netrénovaný člověk na kole, tak proklíná každý kopec, který musí vyšlapat a má rád ty, které sjíždí. Na motorce je to celkem jedno, jestli jste ve stoupání nebo klesáte. Určitý rozdíl ale mezi jízdou po rovině a v kopcích přesto existuje. Jmenovitě především:

  • brzdná dráha se do kopce zkracuje a z kopce prodlužuje
  • při brzdění z kopce stačí menší brzdná síla pro zablokování kola a smyk (to je znát např. na mokré vozovce)
  • naopak na suchém hrubém asfaltu je při brzdění z kopce snazší dostat motocykl jen na přední kolo nebo rovnou udělat kotrmelec
  • z kopce nevyřazujte a při brzdění používejte nejen brzdy, ale i motor

V obyčejných kopcích jsou rozdíly sotva patrné. Rozdíl je znát až v poměrně prudkých stoupáních, přesto není na škodu vzít na vědomí zmiňované body, aby kopec náhodou nepřekvapil…

Bylo by krásné, kdyby všechny silnice byly naprosto bezvadné, bez věcí, které na ně nepatří, atd… To však není reálné (a asi nikdy nebude), je proto nutné počítat s různými překvapeními. Pro všechny následující případy platí jedno-pokusit se jim vyhnout nebo alespoň zpomalit na takovou rychlost, při které nebudou nebezpečné.

Jestliže dobržďujete před nějakou překážkou – vyboulená silnice, díra v silnici…, těsně před ní uvolněte přední brzdu. To zajistí že tlumiče budou nestlačené a budou tak moci pohltit větší část rázu.