ANKETA

Hlasuj


Výběr motorky

Radit zkušeným motorkářům jak vybírat motorku, je nesmysl. Každý z nich totiž moc dobře ví, na čem by chtěl jezdit a proč by na tom chtěl jezdit. Výběr je tak dost jednoznačná záležitost a jde jen o to, kolik zlaťáků je na akci ochoten dát.

 

Jiná věc je ale u těch co se chystají na svůj první stroj – tady už nejde vybírat jen podle peněz a “hlasu srdce”. Sice asi každý má jasno v tom, co by se mu líbilo, jenže je těžké sám sobě přiznat, na co jako řidič doopravdy má. Často tak dojde k tomu, že se rozhodne pro silný stroj, protože: “když už do toho ty peníze dám, tak ať to aspoň jede…”, “… a podle recenze má nejvýhodnější poměr cena/výkon – a to se vyplatí !”. Na námitku, že na začátek by to třeba chtělo něco klidnějšího padne většinou argumenet:”já to zvládnu, já nebudu jezdit jak ti blázni”
Takový řidič má pak jen dvě alternativy – buď bude jezdit s velmi lehkou rukou na plynu, čímž se dobrovolně zříká potenciálu stroje (a hlavní smysl nákupu motorky je pryč) nebo (k čemuž po méně či více kilometrech stejně dojde) si začne myslet, že už to má stoprocentně v paži a bude zkoušet co to vlastně umí. No a protože to v paži většinou ještě nemá, prožije si první horké chvilky.

Pokud budete hledat, určitě najdete motorkáře, kteří budou opačného názoru nebo ty, kteří na velmi silné motorce začínali a jezdí na ní stále, ovšem to je ta vyjímka tvořící pravidlo. Drtivá většina se shodne na tom, že pro naučení se jezdit, je nutný postupný vývoj – vždycky je totiž lepší prožít začátečnické chyby na slabších strojích.

Jak by tedy měl takový výběr a nákup probíhat?

Nejlepší je nechat si poradit od někoho, kdo už nějaký ten kilometr má za sebou a ví jak jezdíte. Když nikdo takový není, vybírejte přesně podle toho, na co máte řidičák (vypadá to jako hodně přihlouplá rada, ale není těžké sehnat motorku, co má v techničáku 25kW a ve skutečnosti 2x nebo 3x tolik a takové pokušení dráždí). Jestliže začínáte jezdit a máte oprávnění na A bez omezení, zvolte něco z kategorie A omezené. Není to zbytečnost, protože si mnohem rychleji osvojíte finesy jízdy po dvou kolech se slabší, lehčí motorkou než se třistakilovým křižníkem. Valentino Rossi přece taky nezačínal přímo v motoGP.

Po výběru kategorie, vemte peníze a vyražte do obchodu. Ne však pro motorku, ale nejdříve pro motorkářskou výstroj: helma, boty,…. Proč to? Většina nadšenců se totiž kompletně vydá z peněz při nákupu motorky a na oblečení se už nedostává. S představou, že se to dokoupí později nebo že to zatím není nutné se dopouští prvního obrovského omylu.

BMW Adventur

 

 

A když přijde na řadu samotný nákup stroje, rozhodně si nenechte zkazit náladu tím, že třeba nebude tak rychlý a silný. Ono totiž více než na výkonu motorky záleží na výkonu jezdce – profík například na okruhu dokáže se čtyřstovkovým skůtrem vesele ujíždět amatérům na litrových supersportech…