ANKETA

Hlasuj


Nejčastější problémy silnic

 Silnice

Roleta:

Pokud na tuto záludnost vjedete větší rychlostí a nepřipravení, užijete si vskutku „příjemné“ chvilky. Roleta zajistí rázy do řidítek, které když nedržíte dostatečně pevně se začnou otáčet zleva doprava a zprava doleva – to má za následek naklánění motorky ve stejném rytmu, což společně s houpáním způsobeným přejezdy přes hrboly vytváří dramatickou kombinaci.

Jak na to: pevně chytit řidítka, pevně sevřít nohama nádrž, zmáčknout spojku a lehce přibržďovat – přednostně zadní brzdou. Snažte se udržet svoji stopu.

Koleje:

Vyjetá kolej je nebezpečná zejména v dešti, když v ní stojí voda nebo když její tvar se neshoduje s vaší stopou. V každém případě vám zavlní s motorkou.

Jak na to: pevně chytit řidítka, pokud to jde, držet svoji stopu, pokud ne, nechte se kolejí vést, většinou nebývá příliš dlouhá

Zvednutá silnice od stromu:

Tato překážka většinou (právě kvůli tomu stromu) nepřekvapí a je dobře vidět, pokud na ní ale vjedete (např. při vyhýbání s protijedoucím autem), počítejte s relativně silným rázem do řidítek a sedla.

Jak na to: opět pevně chytit řidítka, uvolnit lokty, lehce se postavit do stupaček a počítat s rázem

Plátování:

Jestliže je vozovka plátovaná stejným druhem asfaltu a starý i nový asfalt jsou v jedné rovině, žádné riziko při normální jízdě nehrozí. To nastane, jestliže nový asfalt je hladší a pneumatika k němu méně přilne. Jistým rizikem je, když vrstva nového asfaltu je o něco výše než zbytek vozovky. Jezdec se může leknout, když najede na hranu a motorka se začne třást – více než třes samotný je ale nebezpečná zbrklá reakce. Po okrajích plátu se také zachytávají nečistoty (prach, štěrk, písek…), což např. v zatáčce už poměrně nebezpečné je.

Jak na to: snažte se jet po středu plátu, jestliže musíte kolem plátu a je tam písek, brzděte a naklánějte se s citem

Vyboulená/propadlá silnice:

Boule na silnici se vyskytují zřídka, ale pokud jsou, snadno se přehlédnou. Když se tak stane, platí jako vždycky: pevně chytit řidítka, stisknout nádrž, stabilizovat stroj… – to nebývá problém, protože boule nebývají velké, větší nebezpečí než ona samotná (opět jako vždycky) je leknutí a zbrklá reakce nebo při ledabylém držení řidítek nechtěný úhybný manévr – motorka se prudce nakloní a změní směr. Pro vyřešení této krizové situace je potřeba provést zpětný úhybný manévr. (viz. střední škola – úhybný manévr). Jestliže vyboulenou/propadlou silnici vidíte už z dálky, a nemůžete se jí přesto vyhnout, ještě před najetím se lehce zvedněte ze sedla.

Utržená silnice:

- hlavně se jí vyhnout! “Klasický” pád ovšem není v rychlosti, ale je způsobený dobrosrdečností – motorkář jede krokem, vyhýbá se protijedoucímu autu a omylem došlápne do prázdoty.

Podélné a příčné praskliny:

Příčné praskliny větší rizika nepřináší, podélné jsou nebezpečné tím, že si kolo jakoby chytí a mají tendenci ho vést svým směrem a ovládat řidítka.

Jak na to: pevně držet řidítka a ze spáry vyjet

Výtluky:

Častý problém silnic!

Jak na to: pevně chytit řidítka, zmáčknout spojku, uvolnit lokty, lehce se postavit do stupaček a počítat s rázem

Štěrk:

Zvláště na začátku sezóny hojně se vyskytující a velmi nepříjemný společník na cestách. Je příčinou mnoha nehod a podle zákona schválnosti se objeví vždy tam a ve chvíli, kdy se to nejméně hodí…

Jak na to: pokud vjedete na štěrk zmáčkněte spojku a jestli to není nezbytně nutné, nebrzděte, ani se nenaklánějte. Jestliže to nutné je, přednost má zadní brzda, ta přední slouží jen k velice lehkému přibrzďování. Do zatáčky jeďte se zmáčknutou spojkou a popř. jen s minimálním brzděním zadní brzdou – přední nepoužívejte vůbec.

Specifická místa na silnici by se možná dala označit jako nebezpečí na silnici a přiřadit k předchozí kapitole, přesto však mají jeden zásadní rozdíl – tato místa se dají poměrně často předpokládat a lze na ně být tedy dopředu připraven.

Kostky, značení na silnici, poklopy kanálů, přejezdy přes koleje:

– všechna tato místo mají společnou věc – jakmile trochu zaprší, nebezpečně to na nich klouže. Jízda v takové situaci vyžaduje opatrnost a tak jako například na štěrku, žádné prudké brzdění a zrychlování, velké náklony atd,… Přejezd přes koleje je potřeba učinit co nejrychleji a pokud možno ve směru kolmém ke kolejím.

Olejové (mastné) skvrny:

– nejčastěji u benzinových pump a na parkovištích. Protože se v těchto prostorách se skvrnami téměř vždy počítá a jezdí se skoro krokem nejsou životně nebezpečné. Neopatrný jezdec, který na riziko zapomene a provádí intenzivní brzdění nebo efektní náklony, si pádem přivodí více než zranění fyzická, zranění psychická a to tím větší, čím víc lidí tento incident s velkým zaujetím sleduje. Skvrny se také často nachází na křižovatkách a semaforech. NIKDY proto nenechávejte brzdění na poslední chvíli!

Velikým rizikem a nebezpečím jsou skvrny na běžné silnici – ty se dají snadno zaměnit za mokrou vozovku nebo jen její tmavší částí. Proto je vždy záhodno se takovým pochybným místům vyhnout, protože na olejové skvrně se toho už moc vymyslet nedá – maximálně, pokud není v zatáčce nebo na křižovatce, zmáčknout spojku a bez brzdění a naklánění místo napřímo projet.