ANKETA

Hlasuj


Seznámení s motorkou

Seznámení s motorkou je důležitá věc, i když se může zdát, že už proběhlo. Během tohoto bližšího seznamování se ale člověk zbaví toho známého křečovitého ovládání a potácení se při manipulaci s motorkou, které bohužel, některé jezdce provází od batolete až do motorkářského důchodu.

Mustang

 

Postup tréninku:

  1. sundejte motorku ze stojánku a snažte se ji dát do takové polohy, aby nepadala na levou ani na pravou stranu. V takové poloze je motocykl stabilní a není prakticky potřebná žádná síla k tomu, aby v ní zůstal. Motocykl stačí přidržovat jen jedním prstem. Nejdříve prst položte na nádrž, poté na sedlo. !! Během tohoto cvičení mějte u sebe někoho, kdo motocykl zachytí v případě, že ztratí rovnováhu !!
  2. sedněte si na motorku a zkuste s ní bez motoru popojíždět – dopředu, dozadu, do kruhu nebo do osmičky
  3. slezte z motorky a voďte jí – opět dopředu, dozadu, do kruhu, do osmičky

Trénink může působit jako ztráta času (zvláště těm, kteří už nějaké zkušenosti mají nebo disponují stroji „muší váhy“), ale jeho význam je v tom, že si člověk na motorku rychleji zvykne a další tréninky zvládá s větším přehledem.

ROZJÍŽDĚNÍ A BRŽDĚNÍ

Rozjíždění a zejména pak brzdění patří k nejdůležitějším věcem při jízdě na motorce – to je jasná věc. Mít ho co nejdříve „v ruce“ je proto nutnost.

Postup tréninku:

  1. zařaďte si první rychlostní stupeň, pouštejte spojku a přidávejte plyn – až hrůzostrašně známý postup. Bez něj to ale nejde. Při jeho plnění dbejte na maximální čistotu stylu – poslouchejte motor a naučte se najít ten správný poměr mezi plynem a spojkou, aby byl rozjezd vždy naprosto plynulý a čistý – a to nejen na rovině, ale i v kopci, se spolujezdcem…
  2. po úplném uvolnění páčky spojky lehce zrychlete a začněte brzdit – zmáčkněte a držte spojku a brzděte nejdříve jen přední brzdou, poté jen zadní a nakonec oběma zároveň. Brzdy (hlavně tu přední) mačkejte nejdřív lehce a postupně zvyšujte sílu. Snažte se sledovat brzdící účinek v závislosti na rychlosti a síle na brzdové páčce/pedálu. Cvičení opakujte tolikrát, dokud si nebudete rozjezdy a brzděním naprosto jisti*.
  3. v okamžiku, kdy získáte sebedůvěru, zkuste si brzdění a přibrzďování z vyšších rychlostních stupňů a vyšších rychlostí. Při přibrzďování mačkáte jen páčku/pedál brzdy bez vymáčknuté spojky – takže slouží jen ke snížení rychlosti během jízdy a ne k zastavení.

*samozřejmě neplatí pro majitele skůtrů s automatickou převodovkou – ti mají při rozjíždění po starostech

ROVNOVÁHA

Tento trénink se používá pro zvládání rovnováhy. Stává se totiž, že kdejaký rádoby mistr motorkář je při rychlé jízdě pánem silnic, ale když vznikne pomalu jedoucí kolona, tak se potací ze strany na stranu jako strom ve větru nebo dá pro jistotu nohy na zem a brousí podrážky o asfalt. A to rozhodně není dobrá vizitka. Jízda plíživou rychlostí také pomáhá pro zvyknutí si na chování a stabilitu motorky.

Postup tréninku:

  1. namalujte na silnici delší, pokud možno, rovnou čáru.
  2. po této čáře poté zkuste přejet a to co možná nejnižší rychlostí, jakou to jde. Při tréninku nesoustřeďte pohled přímo před přední kolo, ale snažte se dívat dál před sebe, pomůže to s rovnováhou.

MANÉVROVÁNÍ

Umět manévrovat se svojí motorkou je další věc co patří k základům. Důležitá je jistota, protože v malé rychlosti se rovnováha drží špatně. A situace kdy se motorka při pomalém zatáčení převáží na stranu se občas stává, takže natrénovat ovládání v co nejnižší rychlosti je opět nutností.


Postup tréninku:

  1. na trénikovém prostoru si vyznačte několik dobře viditelných po sobě jdoucích bodů, vzdálených 3 až 4 m (mezi prvním a druhým a posledním a předposledním přibližně dvojnásobnou vzdálenost).
  2. mezi těmito body poté jeďte slalom, na jehož konci se otočíte kolem posledního bodu a pojedete slalom i nazpět. Je důležité se soustředit na plynulost oblouku a návaznost na oblouk následující.

ZÁVĚREČNÝ TEST

Závěrečný test shrnuje všechny předcházející tréninky. Připravte si trať (např. dle obrázku),

červená – dráha pro jízdu plíživou rychlostí
modrá – dráha pro rozjezd a zbrzdění
světle modrá – dráha pro jízdu vyšší než plíživou rychlostí

na které se vyzkouší všechny úkony tak, aby jste dokázali (hlavně sami sobě), že si už s motorkou rozumíte. Při průjezdu této tratě nezáleží na čase, ale stejně jako ve všech předchozích trénincích, na čistotě stylu. Pro úplnost si při průjezdu zkuste používat blinkry, světelnou i zvukovou houkačku proto, aby jste pak na silnici místo pouštění blinkrů nehoukaly, atd..

Jestliže má pohyb po silnici probíhat bezpečně, je potřeba dodržet následující základní pravidla. Tato pravidla jsou společná pro všechny další situace.

  1. svoji maximální rychlost přizpůsobte vaší schopnosti zastavit na vzdálenost, na kterou vidíte. Nezapomínejte však na maximální dovolenou rychlost
  2. nikdy nejezděte „nadoraz“. To platí nejen o rychlosti, ale i o náklonech v zatáčkách a brzdění. Svůj výkonový potenciál si raději nechte na řešení případných krizových situací
  3. snažte se číst silnici a chování ostatních účastníků provozu
  4. nezapomínejte na 9+1 přikázání