ANKETA

Hlasuj


Počasí

Jasný sluneční den, teplota nad 30°C, vzduch se tetelí nad rozpálenou silnicí – podle reklamních fotek, ideální počasí pro motorismus. Chyba lávky! Ostré slunce vyvolává velké kontrasty – auta se blýskají a zároveň vytvářejí stín, ve kterém lze snadno přehlédnout vady vozovky. Zároveň také brzdová světla a blinkry působí poněkud unaveným a nevýrazným dojmem a někdy je opravdu těžké rozpoznat, jestli jsou zapnutá, či je to jen odlesk od slunce ! Šokem také je, když se ze slunného místa vjede do stínu – v tu chvíli je člověk jak slepý a ještě hůř se jede, když se světlo a stín střídají v pravidelných krátkých intervalech. Schopnost rozeznat a reagovat na nebezpečí je v těchto situacích značně oslabena a je proto potřeba provést známý manévr: sníženit rychlost a zvýšití pozornost na maximum. Ani za krásného a pohodového letního dne není moudré podceňovat oblečení ani jízdu samotnou. Jasně, že pro výjezd k nedalekému koupališti se asi nikdo nebude navlékat do kombinézy, ale na druhou stranu, jízda v tričku, kraťasech a pantoflích nebo rovnou jenom v plavkách není zrovna příspěvkem pasivní bezpečnosti. Při těchto vyjížďkách je nepříjemná ještě jedna věc – jede se po známé silnici, hrozná nuda, člověk je nesoustředěný, chce být co nejdřív na místě a tak se na to prostě šlápne, protože: “na tom kousku se přece nemůže nic stát“… Je jasné, že to je chybá lávky číslo dvě.

Jak tedy zvládat horké letní dny?

Hlavně se nepoddat vedru – “nevybodnout se” na oblečení a přinutit se soustředit. Vždy jeďte alespoň v minimálním oblečení. Pokud toužíte i ve vedru po co největším bezpečí a v bundě, se kterou běžně jezdíte je jak po poledni v Africe, investujte do tzv. síťované bundy. Ta zaručí odvod tepla z vašeho těla a zároveň je vybavena chrániči a bezpečnostími prvky.

Máte – li kvalitní oblečení, není jízda v dešti tak strašná, jak se na první pohled zdá. Je jenom potřeba přizpůsobit styl jízdy “dešťovým” rizikům:

  • vozovka klouže – jeďte plynule, zatáčky projíždějte pomaleji, motor udržujte v nižších otáčkách
  • zhoršuje se viditelnost přes průhled u helmy – mlží-li se nebo po něm voda ideálně nestéka, je lepší ho zvednout a dívat se přímo
  • auta před vámi výří vodu a vytvářejí mlhu – hrozí přehlednutí koncových světel
  • voda zakryje výtluky a záporné nerovnosti na silnici
  • na kostkách, značeních na silnici, poklopech kanálů, přejezdech přes koleje, atd. to klouže opravdu hodně
  • snáz se přehlédnou nečistoty na vozovce jako olejové skvrny a podobně…, první kapky deště smáčí prach na silnici a udělají kluzké “blátíčko”, je proto lepší počkat až ho další déšť odplaví
  • brzdná dráha je výrazně delší, na brzdy opatrně
  • za bouřky je lepší se někam skrýt, motorka není proti úderu blesku nijak chráněna

 

Jízda na jaře a na podzim může patřit svojí atmosférou k opravdovým lahůdkám, ale stejně tak jako každé počasí, které se odlišuje od toho „normálního“ má svoje specifika. Aby se cesta nezprotivila je potřeba myslet na to, že :

Jaro

  • po zimní pauze je potřeba opět dostat motorku „do ruky“ – začít hned z ostra se nevyplácí
  • všude spousta písku ze zimního posypu – silnice se na první pohled může zdát čistá, tající sníh nebo déšť může ale naplavovat písek z krajnic a dělat písečné jazyky
  • silnice jsou po zimě rozbité
  • jarní počasí je nevyzpytatelné, proto pozor na oblečení (stejně jako na podzim) – na sluníčku může být na tričko, ale při jízdě bývá opravdová „kosa“, je proto logicky lepší se obléct víc a po cestě se třeba svléknout, než se dobrovolně nechat zmrazit a začátek sezóny pak zapíjet horkým čajem v posteli
  • za časného jara se nenechte překvapit zbytky sněhu na cestách vedoucí např. lesem
  • pozor také na potůčky vody tekoucí z tajícího sněhu

Podzim

  • ranní mlhy, častěji prší, fouká silný vítr
  • padá listí, na konci léta jablka, třešně… – prožít neřízený smyk na cestě lemované stromy asi není to po čem by člověk toužil

Riziko je jasné – slunko je nízko nad obzorem a dokonale tak oslňuje při jízdě na západ nebo východ. Je to poměrně problém, protože není moc způsobů jak si od oslňení pomoc. Řešením je buď jet pomalu a obezřetně vpřed nebo zastavit a počkat až se slunce dostane výš – to je asi ideální řešení pro motorkáře-romantiky. Dalším “bonusem” je pak ranní rosa a večerní probouzení komárů a mušek.

POZOR : pokud jedete se sluncem v zádech, vidíte dobře. U protijedoucího řidiče to ale neplatí a může vás přehlédnout !

Fouká-li vítr zezadu nevadí to; fouká-li zepředu, je to nepříjemné a pomáhá přikrčit se za řidítka; fouká-li ze stran a to ještě ne pořád, ale jen tak občas zafučí, nepříjemně to komplikuje život. Pro jezdce je nejlepší pevně chytit řidítka, přikrčit se za ně a využít trik s pohledem – upřený pohled soustředit co nejdál dopředu před sebe. Jestliže je vítr opravdu silný a nejste si stabilitou motorky vůbec jisti, radši zpomalte* a větrný úsek projeďte doslova krokem.

* ve skutečnosti je pomalá jízda z hlediska stability horší než rychlá, protože při rychlé na motorku a jezdce nemá síla větru takový vliv, ale pro méně zkušené motorkáře je z mnoha důvodů lepší jet pomalu nestabilně než rychle stabilně.

V noci je jízda na motorce výrazně náročnější než za bílého dne – i s dálkovými světly je podstatně hůř a na kratší vzdálenost vidět, takže je nutné tomu přizpůsobit rychlost. Schopnost rozlišit a rychle zareagovat na nebezpečí není totiž příliš vysoká. Nebezpečím se velice často stává zvěř, která je v noci aktivnější než ve dne. Večer se také nad silnicemi vznáší větší množství poletavého hmyzu – nejen mouchy, mušky ale i “těžkotonážní” noční motýli, atd. Není tedy od věci – vlastníte-li otevřenou přilbu – vzít si pod ni na hlavu ještě kuklu, která při srážce s hmyzem chrání tvář. Jestliže se při své noční cestě skutečně potkáte s nějakým zvířetem – například zajícem, který sedí na silnici a kouká na vás, je pravděpodobně učarován světlem a pomůže na malý moment zhasnout reflektory. Jestliže to dopravní situace neumožňuje, použijte houkačku. Rozhodně se mu nechtějte jen tak vyhnout, protože je skoro jisté, že zajíc uskočí směrem ke světlu. Zvířata se také často pohybují ve skupinách – to je dobré mít na paměti. Co se bezpečnosti týče – jak již bylo řečeno, není na škodu brát si do otevřených helem kuklu, stoprocentně zkontrolovat jestli zadní světla svítí jak mají – pokud svítí jen tak, že by je mohli ostatní přehlédnout, není žádnou ostudou vzít si na sebe něco hodně výrazného – třeba i reflexní vestu. Máte-li noční cestu plánovanou, není od věci zkontrolovat nastavení předních světel, očistit jejich činnou plochu a stejně tak i hledí u helmy. Samozřejmě také, máte-li tónované hledí, vyměnit jej za čiré.

Jízda v noci v kostce:

  • jeďte nižší rychlostí než byste na stejném úseku jeli za dne
  • na protijedoucí vozy nesviťte dálkovými světly
  • buďte předvídaví – v noci nejsou aktivní jen zvířata, ale zvláště poblíž všelijakých restaurací, hospod a diskoték i lidé
  • buďte ohleduplní – probudit celé sídliště vaším příjezdem na mezilidských vztazích nepřidá…
  • buďte výrazně oblečeni, zkontrolujte osvětlení svého stroje
  • začnete-li mít pocit, že víc než na motorce se už vidíte v posteli, okamžitě zastavte a udělejte si pár dřepů – mikrospánek má fatální následky!